תפקיד ההכנה לנישואין

שאלה: 

אני מבינה את חשיבות ההכנה לנישואין מהצד ההלכתי, אך תוהה לגבי הצורך בהכנה ולימוד על זוגיות ובניית הקשר, האם לא מספיקה אינטליגנציה רגשית גבוהה ותקשורת בוגרת בין בני הזוג כדי להצליח לבנות קשר בריא וטוב? 

תשובה: 

אחת ההחלטות החשובות בחיים היא ההחלטה להתחתן, נישואין הם קשר לכל החיים או קשר מהותי שכואב מאד לפרק. הדרכה לפני הנישואין מסייעת לזוגות לעבור את התקופה בשלום, גם  כשהיא מאופיינת בלחצים ומתח רב. כמעט בכל תחום בחיים אנו משקיעים הכנה מוקדמת כשאנו רוצים להצליח, החל בהכנה לכיתה א’, ועד להכשרה למקצוע שבוחרים לעתיד. גם לקראת הנישואין החשיבות רבה להכנה על מנת לבנות חיי נישואין שישביעו רצון בני הזוג בבניין עדי-עד שישררו בו שכינה ושלום. בארצות בעולם, כמו אנגליה, אוסטריה, קנדה וארה”ב מתקיימות תוכניות במסגרות אקדמיות או במוסדות ציבוריים לבריאות  הנפש, להכנת זוגות צעירים לנישואין. המטרה הרשמית לתכניות אלה – הקטנת אחוז הגירושין.  

מחקרים מצביעים על כך שזוגות שהשתתפו בתוכניות אלו, דיווחו על שביעות רצון רבה יותר מחיי הנישואין מזוגות שלא לקחו בהן חלק. הנתונים נבדקו בתקופה של 3-5 שנים לאחר השתתפותם בתכנית. בתוכניות השונות עבדו הזוגות על פיתוח מיומנויות לבניית הזוגיות, כשהנושאים המשמעותיים כללו נושאים מהותיים  בקשר הזוגי כמו הקשבה, אמפתיה, פתרון קונפליקטים, הבעת רגשות ועוד. אמנם תוצאות המחקר טרם נבדקו בטווח הארוך, אך גם בטווח  הקצר והבינוני התוצאות מעידות על כך שההשקעה לפני הנישואין יעילה ומביאה להצלחה.  

במגזר הדתי והחרדי נהוג לקבל הדרכה לפני הנישואין וחשוב שההדרכה לא תהיה הלכתית בלבד ותכלול אלמנטים של הכנה לבניית חיי נישואין מיטיבים במובן המקצועי על מנת להכין לזוגות תשתית לחייהם המשותפים. ההדרכה תשפיע על בני הזוג באופן הבא:  

הכנה = השקעה: עצם ההיערכות, הלמידה והצורך בידיעה משדרת לזוגות שנישואין מוצלחים הם פרי השקעה והתמדה. תובנה שחשוב להקנות לזוגות לאורך כל ההדרכה, שבמידה ורוצים להצליח, יש להשקיע לאורך כל החיים. 

פיתוח מחויבות: רוב הזוגות נישאים בתחילת שנות העשרים, כאשר לפעמים חסרה ההבנה הבסיסית לקראת מה הולכים. העיסוק בשמלה, החליפה והתנהלות השמחה גורם לזוגות הצעירים הסחה מהנושאים החשובים באמת. הדרכה מקדימה תכוון לפרופורציות ובניית סדר עדיפויות. המעבר לחשיבה בוגרת בליווי ובהדרכה יסייע בהמשך הקשר למחויבות אישית ברמה גבוהה יותר. 

סיוע בקבלת החלטה: חתנים וכלות לעיתים מוצאים עצמם מתלבטים רבות לפני הנישואין. מחשבות אודות הבחירה, ודאותה והאופציות הנוספות שאולי קיימות עלולות לגרום לעצירת התהליך. במקום להתקדם בקשר, יש שמוצאים את עצמם תקועים במקום לעיתים עד גיל מבוגר. יש מקרים בהם הרתיעה  נובעת לא-במודע מגורמים המשפיעים על חוסר ההחלטה, או על ההתנהלות בתוך הקשר כגון: חוויית נישואין כושלים, זוגיות הורית חסרת שביעות רצון, מישהו מהמשפחה הקרובה שסבל  בנישואין, וכך מוטמעת בתוכם סכימה שלילית למוסד הנישואין ולקשר הזוגי בפרט ולכן נמנעים מלהגיע להחלטות מכריעות בקשר, למרות שהמציאות בקשר שהם נמצאים בפועל אינה תואמת את חששותיהם. גם כאן מוכנות וידע יסייעו להתמודד עם הבחירה באובייקטיביות וללא השפעת חוויות העבר. הכרת השוני וההבדלים בין המינים: משחר ההיסטוריה בלטו  הבדלים בין גברים ונשים, שמקורם בשוני ביולוגי, ההתנהגותי והתקשרותי. מחקר חדש מאשר את שידענו תמיד: מוחות של גברים ושל נשים מחווטים אחרת. בעידן העולם השוויוני עלול להיווצר בלבול בתוך המערכת הזוגית כתוצאה מהרצון לשאוף לשוויון מלא למרות ההבדלים הקיימים. הדרכה תוביל = להבנה, לדרך, לרצון, לכיוון, להצלחה. הדרכה נכונה ממקדת להבנה ומסייעת בפיתוח מיומנויות להסתכלות  חיובית על תכונות מהותיות הנמצאות בכל אחד מבני הזוג כך שירצו להשקיע מתוך בחירה ורצון להצלחה בקשר הזוגי. ועוד, להדרכה המוקדמת חשיבות כחלק בלתי נפרד מהשאיפה לחזק ולחסן דור חדש של זוגות החיים תחת לחץ כמעט מתמיד בהתמודדויות מורכבות ועול פרנסה קשה, למנוע מהם מצבי תסכול בעתיד, ולהוביל אותם לשביעות רצון בזוגיות יציבה ומאושרת. 

 

Scroll to Top