נפש בריאה בנישואין בריאים 

הקשר בין בריאות הגוף והנפש לנישואין מאושרים. 

כולנו מבקשים לחוות חיים של סיפוק, אושר ושמחה בנישואין שלנו. לצערנו, המציאות מעידה כי זוגות רבים חווים לא מעט קשיים, מה שעלול לפגוע בתחושת הרווחה שלנו ואף בבריאותנו הגופנית. 

האם זוהי גזירה או שיש לנו את היכולת להשיג אושר בזוגיות?  

מחקרים מעידים כי בקרב זוגות מאושרים ומסופקים רמת תחלואת הגוף והנפש נמוכה יותר מאשר אצל זוגות אשר אינם מאושרים. נתונים אלה מחזקים את מה שיועצים ומטפלים רואים וחווים מידי יום: כאשר חיים בלחץ ומתח תמידיים או כאשר חווים רגשות של כעס, עצב ותסכול לעיתים קרובות, יש סיכוי רב לחלות במחלות כגון: לחץ דם, סוכר, כלי דם ומחלות לב. 

כמו כן מצבים רגשיים של חרדות ודיכאון ימצאו את מקומם יותר בזוגיות מתסכלת ולא מאושרת. 

לעומת זאת זוגות שמדווחים על רמת שביעות רצון גבוהה מהזוגיות ייחלו פחות ולרב יחוו סיפוק גם בשאר תחומי החיים.  

מחקר נוסף מראה שרק שליש מהזוגות הנשואים מאושרים, שליש נוסף מתגרשים והשליש האחרון “סוחבים” – חיים יחד אך לא מאושרים. מפתיע לגלות שרב ככל הזוגות מתמודדים עם אותם קשיים ואתגרים זוגיים, אך מה שמבדיל בין הזוגות המאושרים לאלו שאינם, אלו הם דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות. זאת אומרת שאצל כל הזוגות ישנם אי הסכמות, מריבות ויכוחים, פגיעויות, כעסים ותסכולים. ההבדל בא לידי ביטוי באופן בו הם ינהלו את המשבר,  ובדפוסי החשיבה וההתנהגות שדומיננטיים בזוגיות שלהם. 

אצל השליש המאושר נימצא שהם יודעים לנהל ולפתור את הקונפליקטים שביניהם. זוגות אלה למדו באיזה אופן לריב וכיצד להתפייס, וכן רכשו כלי תקשורת נכונים ומקדמים להעברת מסרים. בנוסף, הם ימנעו מאמירות והתנהגויות הרסניות שמזיקות לקשר. 

האם ניתן ללמוד לחיות באושר או שתכונות ודפוסי התנהגויות טבועות בנו ולא ניתן לשנותן?  

לכולנו יש תכונות, תובנות ומרכיבי התנהגות המלווים אותנו משחר ילדותנו ושסיגלנו לעצמנו במהלך החיים. חלקם חיוביים יותר, וחלקם פחות. הבשורה הטובה והחשובה היא שניתן לרכוש דפוסים חדשים ונכונים שיקדמו, יעצימו ויעמיקו את הקשר הזוגי שלנו. וזאת נעשה על ידי לימוד, הפנמה, תרגול ויישום.  

כמו שלא יעלה על הדעת לנסוע ברכב ללא למידה מקצועית ומדויקת כך לא ייתכן לגשת לחיי נישואין, המהווים אחד החלקים המשמעותיים והבסיסיים בחיינו, ללא למידה מספקת. 

מסיבה זו פותחה במרכז י.נ.ר תוכנית מקצועית, איכותית ומוקפדת, אשר שמה לה למטרה להכשיר מדריכי חתנים וכלות ברמה גבוהה ביותר תוך דגש על כלים מעשיים לבניית חיי נישואין מיטביים. זאת מתוך הבנה שמדריכי החתנים והכלות מהווים פונקציה חשובה ומשמעותית לבני הזוג לא רק לפני החתונה, אלא גם במהלך השנים הראשונות, בהם נבנה הבית ונטווים חוטי הקשר. כל זאת לצד לימוד הלכות טהרת המשפחה וההלכה בצורה מונגשת, מעשית, ברורה  ובהירה בשילוב מטודות לדידקטיקה והעברת החומר לכל סוגי האוכלוסיות בצורה יסודית, מקצועית ופתוחה ובאוירה נעימה. 

מחפשים לעסוק במקצוע שיש בו שליחות ומטרה? הצטרפו לצוות המדריכים של מרכז י.נ.ר, המוכר ומאוגד ע”י איגוד מדריכי החתנים והכלות בארץ. הנכם מוזמנים להיות שותפים ולקחת חלק בבניית בתים מאושרים בישראל. אולי בזכותך נשנה את הסטיסטיקה לטובת עוד זוגות מאושרים. 

שקד, ע. (2016) רישומים מהרצאות 

Being-Well Personal and Quality Marital BUEHLER CHERYL AND HELMS .M HEATHER 

2007 August · Family and Marriage of Journal in Article 

men unmarried and married between Differences Mittelmark .B Maurice and Palner John  Research health mental perceived and health physical perceived between relationship the in women and 2002 Norway Bergen, Bergen, of University ,(senteret-HEMIL) Promotion Health for Centre 

 

 

Scroll to Top